Energi till förändring
Kommande utmaningar och förändringar
Liksom alla kommuner står Västervik inför ett stort förändringsarbete gällande sortering och hantering av vårt gemensamma avfall. Från och med 2024 tar alla Sveriges kommuner över ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall. Med start i januari 2024 börjar vi en hållbarhetsresa som kommer att förbättra och förenkla vår gemensamma vardag. Det kommer först göras genom att vi tar över ansvaret för återvinningsstationerna. Senast 2027 kommer du kunna sortera alla dina förpackningar direkt vid din bostad/fastighet. Det mesta är tänkt att flyta på som vanligt, men det kommer också innebära några förändringar. Här vill vi enkelt informera om vilka, så att vi tillsammans kan fortsätta hålla vår kommun ren och fin.
Sortering blir obligatoriskt för alla – både för verksamheter och hushåll.
Vad gäller för dig som är fastighetsägare till flerfamiljshus?
Vad gäller för verksamheter och säsongsverksamheter?
Läs mer i vår informationsfolder här
Här är de olika delarna i omställningen
Övertagande av insamlingsplatserna
Från och med 1 januari 2024 tar vi över driften och skötseln av insamlingsplatserna i kommunen. Här ställer vi höga krav på oss själva med renhållning och tömning. Eventuella fel och brister anmäls direkt till oss.
Inventering
Under perioden 1 februari till 30 april 2024 genomförs en inventering av samtliga kärl i kommunen för att märka upp dem och identifiera de som behöver bytas. En härlig tid att
vara soptunna alltså!
- Det är därför viktigt att era kärl är framställda (max 3m innanför tomtgräns), väl synliga och lättåtkomliga tills ditt kärl blivit uppmärkt med en vit dekal med streckkod på.
- Vi kommer att skicka SMS veckan innan entreprenören dyker upp hos er. Får du inget SMS beror det på att vi inte har korrekt nummer till dig. Vänligen registrera dig på vår hemsida under fliken kundservice-driftstatus för att få SMS-aviseringar i framtiden.
- Fordon och personal ska vara väl uppmärkta med information om att arbete utförs åt Västervik Miljö & Energi. Fordonen är danskregistrerade.
- Arbetet utförs måndag till lördag 07-22.
Ruttoptimering - effektiviserar avfallshämtningen med bland annat bränslebesparing som positiv följd.
Det är mycket som händer i vår kommun just nu. Med åren har antalet hushåll blivit fler och antalet tunnor likaså. Vi vill vara hållbara och hushålla med kundernas resurser. Från och med vecka 18, 2024 kommer vi att börja med nya, effektivare körturer för våra hämtningsfordon.
Tack vare att tekniken går framåt har vi under det senaste året genomfört en omfattande och grundlig inventering och utvärdering av verksamheten.
Syftet är att vi bli mer effektiva för att inte åka onödiga sträckor, så vi sparar både tid, bränsle och miljö samt en bättre arbetsmiljö.
I och med att hela verksamheten blivit digitaliserad har vi fått helt nya förutsättningar att effektivisera verksamheten. Under tiden ruttoptimeringen pågår kan det upplevas lite stökigt för vissa kunder, då ruttoptimeringen innebär att vi ändrar vilken dag vi hämtar tunnan. Men i slutändan kommer det att bli enklare för kunden.