Vi är en schysst elhandlare
Certifieringen Schysst elhandel avvecklas
Schysst elhandel startades 2016 av branschorganisationen Energiföretagen Sverige som ett initiativ för att ge elkunder ett verktyg i sina val av elhandelsföretag. En kvalitetsstämpel som skulle underlätta för kunder att känna sig trygga i sitt val.
Genom att lyfta fram de elhandlare på marknaden som utmärkte sig positivt i sin kundkontakt, och som tog ett större ansvar än lagen krävde, var syftet att motverka de oseriösa aktörerna på marknaden och ge kunden ett incitament att välja en schysst leverantör.
Schysst elhandel har bidragit till bättre interna processer kring försäljningsaktiviteter hos många företag. Men certifieringen har också gjort det tydligt att det finns ett behov av strängare lagstiftning för att motverka oseriösa aktörer på elmarknaden. För ambitionen – att mota bort de oseriösa aktörerna, genom att lyfta de goda – har inte lyckats fullt ut. Att schyssta företag arbetar för att bli ännu bättre är inte tillräckligt när de oseriösa aktörerna finns kvar och hela tiden hittar nya vägar att nå ut till elkunderna.
Elmarknaden förändras nu och det är inte bara de traditionella elhandlarföretagen som säljer el till slutkund. Det gör marknaden mer komplex och gör det svårt att anpassa certifieringen för att hålla den relevant.
Med anledning av allt detta har Energiföretagen Sveriges styrelse kommit fram till att tiden sprungit ifrån Schysst elhandel och därför beslutat att avveckla certifieringen. Den kommer därmed att fasas ut under 2025.
Från branschens sida måste vi bli tydligare med att det är myndigheternas ansvar att vidta åtgärder mot oseriösa säljmetoder och säkerställa att lagen följs på marknaden. Det är det bästa skyddet för elkunder mot de riktigt oseriösa aktörerna.
Vi fortsätter givetvis att vara schyssta – med eller utan certifiering.
Lokalt
Vi är ett lokalt bolag som verkar för våra kunders bästa. Vi kör inte med några fula trick eller oärliga kampanjer. Vår vinst går inte till utländska moderbolag utan stannar i kommunen och kommer oss alla till godo.
Vi vill förenkla din vardag! Det gör vi till exempel genom att vi erbjuder en och samma kontakt för elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, hantering av avfall, bredband och elavtal. Du får alltså en kundservice, en webb, ett telefonnummer och en faktura, enkelt va?