Kontakta oss

Kontakta oss

Vi svarar gärna på alla dina frågor och funderingar, oavsett om det gäller nytt boende eller sortering av matavfall. Ring, maila eller kika förbi hos oss så hjälper vi dig.

Kontakta oss

Vi svarar gärna på alla dina frågor och funderingar, oavsett om det gäller nytt boende eller sortering av matavfall. Ring, maila eller kika förbi hos oss så hjälper vi dig.

Vi hjälper dig gärna...

...men du kan också hitta svar på andra sätt.

Testa gärna att göra dina ärenden på Mina sidor.

Mina sidor

Telefon: 010-355 70 50

Kundservice öppettider:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 09.00-16.00

miljoenergi@vastervik.se

Behöver du inte ha svar på en gång? Skicka e-post, vi svarar vanligen inom 24 timmar.

 

Adress

Besöksadress:
Lunnargatan 1, Västervik

Postadress: 
Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Nytt telefonnummer

Västerviks kommunkoncern och de kommunala bolagen Västervik Miljö & Energi AB samt Västerviks Bostads AB har nytt telefonnummer. Vi har bytt från 0490- och 0493-nummer till 010-nummer. Då når oss på 010-355 70 50

Hur ser förändringen ut?

Alla telefonnummer som idag börjar med 0490–2 byter till 010–35 till exempel 0490-25 40 00 som efter nummerbytet blir 010-35 540 00.

Alla telefonnummer som börjar med 0493–2 byter till 010–355, till exempel 0493–216 20 som efter nummerbytet blir 010–35 516 20.

När sker nummerbytet?

Fastsatt tidplan för nummerbytet är 12 november 2023.

Byts alla telefonnummer?

Alla telefonnummer som idag börjar med 0490 och 0493 byter telefonnummer.

Vad händer om någon ringer ett gammalt 0490- eller 0493-nummer efter nummerbytet?

För att minimera påverkan kommer den som ringer ett gammalt 0490- eller 0493-nummer under en 12 månaders-period mötas av ett talsvar med information om nytt nummer.

Från och med den 13 november möts den inringande av talsvar med nedan eller likande information:

  • Abonnenten du söker har bytt nummer, det nya numret är 010–35 XXX XX.
  • Vi har bytt telefonnummer, vårt nya nummer är 010–35 XXX XX.

Du kan alltid ringa Västerviks kommuns växel om du är osäker. Växeln nås från och med 13 november på 010-35 540 00.

Varför ska Västerviks kommunkoncern byta telefonnummer?

2016 gjorde Kalmar läns myndigheter (11 kommuner och regionen) en gemensam upphandling av telefoni och datakomtjänster.

2020-03-24 fattade Västerviks Kommunstyrelsen beslut att Västerviks kommunkoncern skulle genomföra nummerbyte till en ny länsgemensam nummerserie.

Bytet är en del i digitaliseringsutvecklingen där dagens telefonnummer börjar att ta slut. Förändringen är en del i samverkansarbetet mellan Kalmar läns myndigheter och regionen.
Varje myndighet har sitt spann i den nya nummerserien. Västerviks tilldelade nummerspann är 010-35 500 00 – 35 599 99.

Byte av skyltar och trycksaker med gammalt nummer sker över en längre tid

Respektive förvaltning och bolag ansvarar för att material och skyltar uppdateras med det nya numret. Eftersom det under en 12 månaders-period kommer att fungera att ringa på gammalt 0490- eller 0493-nummer efter nummerbytet så finns möjligheten att byta ut det successivt.

Glöm tunnan!

Vår nya app kommer ihåg den åt dig!

Nu kan du få en påminnelse när det är dags att ställa ut tunnan.

Nu lanseras vår nya app där du kan få en påminnelse från oss när det är dags att ställa ut din soptunna! Du kan även följa din energiförbrukning, se öppettider, avtal och fakturor, eventuella driftstörningar – och mycket mer! 

Appen är självklart gratis och finns att ladda ned i App Store och Google Play. Sök på "Västervik Miljö & Energi".

Läs mer om appen här!

Vill du ha hjälp är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Har du verksamhet, säsongsverksamhet, företag eller är du fastighetsägare för flerfamiljshus och vill teckna avfallsabonnemang?

Fyll i vårt kontaktformulär via länken nedan så återkommer vi till dig och hjälper dig att hitta en individuell lösning och teckna ett avfallsabonnemang som passar dig!

Fyll i kontaktformuläret här! 

Felanmälan

Hittar du fel, skador eller andra risker, hör av dig så åtgärdar vi ärendet så snart vi kan. 

  • Felanmälan, enskilt avlopp görs till GDL, telefon: 0490-36 000.
  • Felanmälan fibertjänster görs direkt till din operatör, detta gäller dygnet runt.
  • Felanmälan på övriga tjänster: Kontakta kundservice på telefon 010-355 70 50.

Akuta fel

Akuta fel som innebär fara meddelas till SOS på telefon 0490-122 98.

Mina sidor

Förnya ditt avtal, få koll på din förbrukning, se dina fakturor och mycket mer. Du loggar enklast in med BankID.

Mina sidor

Lämna vattenmätarställning

En gång om året behöver vi din hjälp med att läsa av vattenmätaren. På ett enkelt sätt lämnar du mätarställningen i Mina sidor.

Mina sidor

 

Sponsring

Vår sponsring baseras på ett avtal och riktar sig till lokala föreningar och arrangemang i Västerviks kommun inom bland annat kultur, idrott och samhälle, främst med inriktning mot barn- och ungdomsverksamhet. 

Läs mer och ansök om sponsring

Studiebesök

Vi tar gärna emot studiebesök för att visa vår verksamhet. Alla besök måste förbokas. Tänk på att vara ute i god tid med din förfrågan. Välkommen att kontakta oss för mer information om studiebesök!

Beställ allmän handling

Vi är ett kommunalt bolag och du kan därför begära ut allmänna handlingar. De första nio sidorna är gratis, tionde sidan kostar 60 kronor och därefter kostar de 6 kronor styck. Att se handlingarna på plats är gratis. Skicka din beställning till miljoenergi@vastervik.se

Läs mer om utlämnande av allmänna handlingar

 

Dina rättigheter om du inte är nöjd

Vi vill hela tiden bli bättre och vi vill att du som kund ska känna dig trygg och nöjd med oss. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!

Så här gör du om du inte är nöjd

Kontakta kundservice
Kontakta i första hand vår kundservice om du har klagomål. Ring oss på telefon 010-355 70 50 eller maila på miljoenergi@vastervik.se.

Reklamation
Om du inte är nöjd med det svar du får hos kundservice kan du skicka in en reklamation.

  • Beskriv ditt ärende så utförligt som möjligt och glöm inte att bifoga dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig.
  • Reklamationen skickas skriftligt till oss på miljoenergi@vastervik.se

Andra organ för information och tvistlösning

Energimarknadsbyrån

Konsumenternas Energimarknadsbyrå – www.energimarknadsbyran.se ger vägledning om hur du går vidare när du har en tvist med ett elnät- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.

Energimarknadsinspektionen

Energimarknadsinspektionen – www.ei.se

Fjärrvärmenämnden

Fjärrvärmenämnden är en självständig organisatorisk enhet vid Energimyndigheten vars ledamöter utses av regeringen. Fjärrvärmenämnden medlar vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om priser och övriga villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen (2008:263). Hit kan du vända dig om du vill ansöka om medling. Fjärrvärmenämnden

Konsumentverket

Konsumentverket – www.konsumentverket.se

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden – www.arn.se ARN, Box 174, 101 23 Stockholm

Sveriges domstolar 

Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk. Sveriges domstolar

Externa rådgivare, hit kan du vända dig för opartisk rådgivning

Om du vill ta din fråga vidare till en extern part så finns det ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.