Jag har haft elavbrott. Kan jag få ersättning?

Vid ett strömavbrott som varar längre än tolv timmar har du rätt till ersättning. Hur stor ersättningen blir beror på hur lång tid avbrottet varat och vilken din årliga nätkostnad är.

Ingen elnätskund behöver höra av sig med krav om ersättning. Avbrottsersättning betalas ut till berörda privat- och företagskunder genom fakturan. Den lägsta ersättning som betalas ut är 12,5 procent av kundens årliga nätkostnad. Ersättningen är aldrig mindre än 1000 kronor.

Ersättningsnivåer

Avbrottsperiod Ersättning av årlig nätkostnad i % Minimibelopp ersättning i kronor
12 - 24 timmar 12,5 % 1 000 kronor
24 - 48 timmar 37,5 % 2 000 kronor
48 - 72 timmar 62,5 % 3 000 kronor
72 - 96 timmar 87,5 % 4 000 kronor

Den maximala ersättningen per avbrott är 300 procent av den årliga nätavgiften.

Undantag från rätten till avbrottsersättning

Det finns några kriterier vilka undantar rätten till avbrottsersättning:

  • Om du har haft ström mer än två timmar innan ett nytt avbrott inträffar räknas den nya störningen som nytt avbrott.
  • Om du redan var frånkopplad då avbrott inträffade.
  • Om avbrottet orsakats av fel i stamnätet som ägs och drivs av statliga Svenska Kraftnät.
  • Om elöverföringen bryts på grund av säkerhetsskäl, eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet.
  • Om avbrottet beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi inte kunnat förutse eller undvika. Till exempel ett för det drabbade området extremt väderförhållande.
  • Ersättning kan komma att reduceras om vädret varit så dåligt att det inte varit möjligt för oss att avhjälpa felet.  

Egendomsskador

Kunder som drabbats av direkta skador vid elavbrott bör alltid kontakta sitt eget försäkringsbolag. Om skadorna skulle visa sig bero på att vi på Västerviks Kraft Elnät inte levt upp till vårt ansvar kan skadestånd från oss bli aktuellt. Detta bedöms utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.