Problem med vattnet?

Stopp i avloppet

Om du fått stopp i avloppet kan stoppet sitta i våra ledningar eller i fastighetens egna ledningar.

  • Det kan finnas en rensbrunn utanför tomten. Står det vatten i den sitter stoppet i vår ledning.
  • Då är det vi som ska åtgärda felet.

Står det inte vatten i rensbrunnen sitter stoppet på fastigheten. Då är det fastighetsägaren som bekostar en eventuell rensning av avloppsledningen ända ut till ledningen i gatan. Oftast räcker det med att anlita en rörfirma. Om stoppet sitter djupt ner kan ledningarna behöva spolas med hjälp av en spolbil. Kontakta oss om du behöver råd och hjälp.

Vattenläcka

Om vattenläckan är inomhus ska du stänga ventilen vid vattenmätaren. Kontakta sedan en rörfirma. Är vattenläckan på tomtmark kontakta kundservice så vi kan stänga av ledningen i gatan.

  • Har vattnet orsakat skada, kontakta ditt försäkringsbolag.
  • Behöver du länspumpning, kontakta Räddningstjänsten.

Översvämning via avloppet

När det regnar mycket eller om snön smälter fort kan det bli fullt i våra ledningar. Då kan du drabbas av översvämning i din källare.

  • Behöver du länspumpning, kontakta Räddningstjänsten.
  • Har vattnet orsakat skada, kontakta ditt försäkringsbolag.
  • Anmäl alltid översvämningen till oss. Då vi kan utreda orsaken och försöka se till att det inte händer igen.

Stopp i en rännstensbrunn

Rännstensbrunnarna behöver rensas ibland, annars kan det bli stopp när det regnar.  Västerviks kommun har ansvaret för drift och underhåll av rännstensbrunnar. Om du ser rännstensbrunnar där vattnet inte försvinner kontaktar du Västerviks kommun, telefon 0490-25 40 00.

Otjänligt vatten

Otjänligt vatten är när det finns mikroorganismer som bakterier, virus eller parasiter i dricksvattnet. Det kan även förekomma kemikalier i vattnet som gör det otjänligt. Dricksvatten är klassat som ett livsmedel och därför ställs mycket höga krav på kvaliteten, så höga krav att det faktiskt är vårt mest kontrollerade livsmedel. Därför är det mycket ovanligt att vattnet blir otjänligt. Trots det inträffar det någon gång ibland. Här har vi samlat information som kan vara bra för dig att veta om du någon gång mot förmodan skulle bli drabbad av otjänligt vatten.

Kontroller av vattnet

Vi tar regelbundet vattenprover på dricksvattnet i vattentäkt, vattenverk, ledningsnät och hos användare. Proverna analyseras sedan i vårat eget auktoriserade laboratorium. Om vattenproverna mot förmodan visar otjänligt vatten, det vill säga att det finns bakterier, virus eller parasiter i dricksvattnet vidtar vi genast åtgärder.

Åtgärder vid otjänligt vatten

Vi arbetar så snabbt vi kan med att åtgärda problemet så att du kan få rent vatten i din kran igen. Vid behov ställer vi ut vattentankar där du kan hämta rent vatten. Vi uppmanar dig också att koka ditt vatten, så kallad kokningsrekommendation, innan du dricker det eller använder det till matlagning. Läs mer under Kokningsrekommendation.

Orsaker till otjänligt vatten

Det finns en mängd olika orsaker till att vatten blir otjänligt. Vid produktion av dricksvatten används ytvatten från sjöar och vattendrag eller grundvatten. Detta vatten kan förorenas på olika sätt. Det kan hända att vattenverket inte kan behandla eventuella smittämnen som finns i vattnet eller att det blir något fel i reningsverket. Det kan också hända att dricksvattnet förorenas i ledningarna under transporten från vattenverket till din kran, till exempel om det blir förorenat från människor eller djur via avlopp eller gödsel.

Kokningsrekommendation

Om det är bekräftat att dricksvattnet innehåller mikroorganismer som bakterier, virus eller parasiter som kan göra dig sjuk, rekommenderar vi att du kokar vattnet innan du använder det till dryck och matlagning. Det kallas för kokningsrekommendation. Kokningen av vattnet dödar bakterier, virus och parasiter. Kokningsrekommendationen hävs inte förrän det är bekräftat genom vattenprover att vattnet är tjänligt igen. 

Faktablad, kokning av dricksvatten

Vattnet är annorlunda

Eftersom dricksvatten klassas som ett livsmedel ställs höga krav på kvaliteten. Vi tar regelbundet prover på dricksvattnet i vattentäkt, vattenverk, ledningsnät och hos användare. Ibland kan det dock hända att dricksvattnet inte ser ut eller smakar som du är van vid.

Gulbrunt vatten

Ledningarna är ofta gjorda av järn. Efter hand bildas det rost i ledningarna som kan lossna och följa med vattnet. Det inträffar oftast i när vi gör ledningsarbeten i gatan. Färgen ska försvinna när du spolat i cirka 15 minuter. Om det inte gör det bör du göra en felanmälan till kundservice. Rost är inte skadligt för hälsan, men undvik att tvätta vittvätt.

Konstig smak eller lukt

Är det dålig omsättning på vattnet blir det stående i ledningen. Då kan vattnets smak påverkas. Smaken ska försvinna efter en stunds spolning. Det kan vara bra att låta kallvattnet rinna en stund på morgonen innan du dricker det. Under natten har vattnet stått stilla i husets ledningar och det kan ge en något besk smak.

Inget vatten

Kommer det inget vatten ur kranen beror det oftast på en tillfällig avstängning av vattnet i samband med ledningsarbeten.

Vattenavstängningar som inte är akuta meddelas i förväg till de som berörs. När vi behöver stänga av vattnet en längre tid placerar vi ut tankar där du kan hämta dricksvatten.

Hjälp oss att upptäcka läckor och andra fel

Om du upptäcker fel på VA-ledningar i gatan, till exempel en vattenläcka eller att ett brunnslock kommit ur sitt läge, är vi tacksamma om du kontaktar vår kundservice.

Varje år försvinner många tusen kubikmeter dricksvatten från ledningarna. Vatten som vi renar helt i onödan. Vi söker regelbundet igenom vårt ledningsnät för att upptäcka och reparera vattenläckor.

Vi kanske inte hittar alla och vill vi gärna ha din hjälp med att hitta läckorna.