Flygtermografering av fjärrvärmenätet under helgen
Västervik Miljö & Energi har beställt en flygning över Västervik, Ankarsrum och Gamleby för att termografera fjärrvärmenätet. Flygtermografering innebär att man fotograferar fjärrvärmenätet med en värmekamera från luften.
Planen är att genomföra flygningen nu under helgen (natten mellan lördag och söndag), men eftersom fotograferingen är väderberoende finns viss reservation för att flygningen kan komma att flyttas fram.
Fotograferingen görs med ett flygplan som är utrustat med en känslig och högupplöst värmekamera som flyger fram och tillbaka över området och registrerar värmekamerabilder på marken.
Planet flyger på 800 meter för att få rätt upplösning på marken.
Det kommer ta ett par timmar att flyga över Västervik, Ankarsrum och Gamleby.
Varför gör vi detta?
Vi arbetar regelbundet med att underhålla och renovera fjärrvärmenätet för att undvika energiförluster. Flygtermograferingen är en del i förbättringsarbetet och görs för att vi ska få en bättre överblick över fjärrvärmenätets status.
Tillsammans med befintliga larmsystem kommer vi kunna åtgärda läckor och energiförluster snabbare och effektivare.
Fler frågor och svar om flygtermografering hittar du nedan.
Frågor och svar om flygtermografering
Vad är flygtermografering?
Flygtermografering innebär att man fotograferar fjärrvärmenätet med en värmekamera från luften.
Hur går en flygtermografering till?
Ett flygplan som är utrustat med en känslig och högupplöst värmekamera flyger fram och tillbaka över området och registrerar värmekamerabilder på marken.
Varför gör man flygtermografering?
Vi arbetar regelbundet med att underhålla och renovera fjärrvärmenätet för att undvika energiförluster. Flygtermograferingen är en del i förbättringsarbetet och görs för att vi ska få en bättre överblick över fjärrvärmenätets status. Tillsammans med befintliga larmsystem kommer vi kunna åtgärda läckor och energiförluster snabbare och effektivare.
När kommer flygtermograferingen att genomföras?
Planen är att genomföra flygningen under helgen vecka 7, men eftersom fotograferingen är väderberoende finns viss reservation för att flygningen kan komma att skjutas fram.
Vilka väderleksförhållanden krävs för att man ska kunna genomföra uppdraget?
- Helst under 0 grader i lufttemperatur
- Inga moln
- Inga löv på träden
- Ingen snö
- Ingen sol (natt)
Hur ofta gör vi detta?
För att få bästa resultat av analysen så jämförs resultaten av två flygningar med ett till tre års mellanrum. Den första flygningen ger ett resultat som visar hur det ser ut just nu och efter den andra flygningen går det att jämföra och se hur det ändrar sig över tiden.
Flyger man över hela näten?
Ja, resultat av flygningen är en komplett IR-karta över det område där nätet är placerat.
Vad flyger man med?
Piper PA-31 atl PA-34 är det flygplan som kommer användas för de kommande flygtermograferingarna.
På hur hög höjd flyger man?
Höjden är 800 meter för att få rätt upplösning på marken.
Låter det från flygplanet?
Det låter till viss del men mindre än de flesta flygplan. Det som är ovanligt är att vi är i samma område under några timmar på natten. Vanligtvis flyger flygplan bara över ett område en gång på vägen till sin destination.
Hur stort område flyger man över?
Flygplanet täcker cirka en 300 meter bred korridor vid en överflygning och sedan vänder man och tar nästa korridor tills man täckt hela nätet.
Hur stor variation i tid skulle det kunna röra sig om?
Eftersom det är väderberoende så kan det vara så att man får skjuta på det i veckor i värsta fall. Oftast vet man ganska säkert ifall det blir av några dagar innan och mer säkert samma dag. Slutgiltigt beslut fattas runt 18-19 på kvällen.
Hur kan det påverka allmänheten?
Det som allmänheten kan undra över är varför man flyger på relativt låg höjd, på natten och fram och tillbaka. Det beteendet är rätt ovanligt för ett flygplan och ibland reagerar privatpersoner.
Vilka informeras inför flygningen?
Företagen som genomför flygtermograferingen. Termisk Systemteknik informerar ansvarigt polisbefäl i området inför flygningen cirka 3-4 timmar innan flygplanet lyfter. Även flygledning för aktuellt luftrum informeras på förhand. Flygledning svarar i sin tur på frågor från till exempel Transportstyrelsen.