Frågor & svar om vattenmätarbyte

Vad är en vattenmätarkonsol?

Vattenmätarkonsolen är den plåtprofilen som ska sitta mellan dina avstängningsventiler. Det är i konsolen som vattenmätaren sitter fast i, se bilden.

Vad behöver jag göra innan mätarbytet?

Innan bytet måste du kontrollera att mätaren är lätt att komma åt samt att avstängningsventiler fungerar. Vattenmätaren sitter på inkommande vatten och är oftast placerad i tvättstuga, badrum eller i källaren där vattenanslutningen kommer in.

Tänk på att mätarplatsen ska vara i ett utrymme där mätaren skyddas mot frost, hög värme och annan yttre påverkan. Utrymmet måste vara uppvärmt så att mätaren inte fryser sönder. En sönderfryst vattenmätare kostar mycket pengar och kan orsaka stora vattenskador.

Väggar och golv kring mätarplatsen bör tåla spill och läckage av vatten och helst bör det finnas en golvbrunn. Mätaren får inte byggas in eller placeras bakom tung utrustning eller inredning.

Hur utförs mätarbytet?

Mätarbytet genomförs av en mätartekniker från Västervik Miljö & Energi som kontrollerar om mätarplatsen är godkänd och om byte går att genomföra. Går allt bra så tar själva mätarbytet endast 30 minuter.

Vad händer sen?

När mätarbytet är klart gör vi en avstämning mot fakturerad förbrukning. Mätar-ställningen på den nedtagna mätaren jämförs med den volym vi fakturerat dig för på de periodiska fakturorna. Om du betalat för mycket eller för lite korrigeras det på nästkommande faktura.

Montering vid nyanslutning

Vid nyanslutning ska mätaren vara fastmonterad i en konsol med avstängningsventiler före och efter mätaren. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken och har en skjutbar kopplingshylsa. Ingen rördragning får göras inom konsolen, bygeln är till för endast vattenmätaren.

Vid befintliga mätarplatser där mätaren redan är monterad utan konsol skall man låta montera en i efterhand. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Inom två månader från dagen för underkännande bör du boka en ny tid med oss för mätarbyte.

Om bytet inte går att genomföra

Om ingen är hemma vid avtalad tid för mätarbytet eller om mätarplatsen inte är godkänd kommer mätarteknikern inte att genomföra mätarbytet. Då faktureras en avgift för förgävesbesök enligt gällande VA-taxa.

Om din mätarplats blir underkänd, till exempel om mätarplatsen uppfyller inte ställda krav eller ledningarna till och från mätaren är rostangripna (risk för läckage) det saknas vattenmätarkonsol och avstängningsventiler. får du ett brev av oss med mer information om vad som behöver åtgärdas. Som fastighetsägare måste du kontakta en VVS-firma för att få hjälp med att åtgärda bristerna.

Om vattenmätaren inte kan monteras inne i byggnaden

Om vattenmätaren inte kan monteras inne i byggnaden monteras den i en mätarbrunn. För att vi enkelt ska kunna byta mätaren gäller samma krav som för en mätarplats inomhus. Mätaren ska sitta i en konsol och det ska finnas fungerande avstängningventiler före och efter mätaren. Vi rekommenderar att sätta en vattenmätarkonsol med så kallad flexikoppel.

Som fastighetsägare ansvarar du för att mätarbrunnen är tydligt markerad med en skylt,
är lättillgänglig och röjd från stenar, buskar och sly, har ett lock som är lätt att lyfta,
är rengjord fri från vatten och skräp dagen för bytet eller avläsningen. 

I många fall kan vi byta mätaren samtidigt som din mätarplats åtgärdas, kontakta oss för mer information.

När kommer ni och byter till digital vattenmätare?

Vi går områdesvis. Du får en bokning skickad till dig 2-3 veckor innan själva bytet av vattenmätaren sker.

Varför har jag inte fått något brev om när vattenmätarbytet ska ske?

Det beror troligen på att din vattenmätare inte behöver bytas just nu. För de fastighetsägare som ska byta vattenmätare skickas ett brev ut med information och tid om bytet cirka 2-3 veckor innan det är dags.

Vem äger och ansvarar för vad när det gäller vattenmätarbytet?

Vattenmätaren är VA-huvudmannens, dvs. Västervik Miljö & Energis, egendom och vattenmätaren är VA-huvudmannens möjlighet att få betalt för fastighetens vattenförbrukning. Vattenmätaren, oavsett typ av mätare, ska bytas ut regelbundet för att säkerställa dess funktion. Västervik Miljö & Energi står för kostnaden av vattenmätare och installation av mätare. Som fastighetsägare ansvarar du för de anordningar, inklusive kostnaden, som behövs för att sätta upp mätaren och koppla ihop den med fastighetens VA-installation. 

Hur vet jag om jag har en godkänd mätarplats?

Är du osäker på om din plats uppfyller kraven på godkänd mätarplats kan du ta ett foto på din vattenmätarplats och skicka till oss på kundservice.

Måste jag verkligen ha en vattenmätarkonsol?

Fastighetsägaren behöver enligt Vattentjänstlagen upplåta nödvändigt utrymme för vattenmätaren och få mätarplatsen godkänd av VA-huvudmannen, Västervik Miljö & Energi. En vattenmätarkonsol gör att installationen blir stabil och att mätaren kan bytas ut på ett säkert sätt utan att riskera vattenskador i fastigheten eller på dess VA-installation. Av denna anledning har Västervik Miljö & Energi beslutat att en godkänd mätarplats inkluderar konsol. Kraven följer den standard som branschorganisationen Svenskt Vatten tagit fram.
Kravet på en godkänd mätarplats gäller oavsett typ av vattenmätare.

Varför behöver jag en vattenmätarkonsol nu och inte tidigare?

Vi har sett att vattenmätarkonsol tyvärr saknas i vissa fall och då detta utgör en betydande risk för läckage i fastigheten som kan leda till vattenskador, samt en arbetsmiljörisk för våra mätartekniker, ingår vattenmätarkonsol som en del i anläggningen för att den skall vara godkänd av oss vid framtida byten. Kravet på en godkänd mätarplats gäller oavsett typ av vattenmätare.

Vad kostar det att montera en vattenmätarkonsol?

Vattenmätarkonsolen med avstängningsventiler och kopplingar före och efter vattenmätaren ingår som en del av fastighetens VA-installation och är fastighetsägarens egendom. Vi äger inte konsolen som mätaren sitter i. Vi kan därmed inte uttala oss kring denna kostnad.

Varför har ni inte förhandlat priset på installationen av konsol eller ventiler?

Mätarkonsol med avstängningsventiler och kopplingar före och efter vattenmätaren tillhör fastighetens VA-installation. Vi som VA-huvudman äger enbart vattenmätaren och avstängningsventilen till fastigheten på lokalgatan, allt där emellan är fastighetsägarens egendom och ansvar.

Jag har inte fungerande avstängningsventiler vid vattenmätaren, vad gör jag?

Enklast är att du kontaktar en VVS-installatör så hjälper de dig med det, kostnaden ligger på dig som fastighetsägare att åtgärda felet. Det ska finnas fungerande avstängning före och efter mätaren.

Jag saknar avstängningsventiler vid vattenmätaren, vad gör jag?

Enklast är att du kontaktar en VVS-installatör så hjälper de dig med det, kostnaden ligger på dig som fastighetsägare att åtgärda felet. Det ska finnas fungerande avstängning före och efter mätaren.

Varför sätter ni in digitala mätare?

Att byta ut alla vattenmätare mot nya digitala mätare innebär fördelar för dig som kund.

  • Den digitala vattenmätaren är fjärravläst vilket innebär att förbrukningen läses av automatiskt.
  • Du som kund kommer med dessa mätare att betala för den faktiska förbrukningen och inte den beräknade vilket gör att du som kund får en större kontroll på den löpande avläsningen och dess kostnad. 
  • Den digitala mätaren gör det även möjligt för oss och er som fastighetsägare att snabbare upptäcka avvikelser som kan tyda på läckage i fastigheten som kan leda till vattenskador.
  • Tekniken med fjärravlästa digitala vattenmätare gynnar oss alla. Vi får ett säkrare underlag för debitering och en bättre ekonomisk uppföljning.

Den digitala vattenmätaren

  • Mäter vattenflödet med ultraljud och har en hög noggrannhet.
  • Datainsamling sker kontinuerligt per automatik.
  • Förbrukningen rapporteras automatiskt in till oss genom fjärravläsning.

Fördelar med mätaren

  • Du slipper rapportera in din förbrukning till oss.
  • Du kan snabbt upptäcka om du har en ovanlig förbrukning som tyder på läckor.
  • Du faktureras för din faktiska förbrukning i stället för din beräknade förbrukning. Detta minskar risken för oväntat höga kostnader.

Hur ofta byter ni vattenmätare och vad kostar ett vattenmätarbyte?

Vattenmätaren, oavsett typ av mätare, ska bytas ut regelbundet för att säkerställa dess funktion. Detta byte kostar ingenting för fastighetsägaren. Vattenmätaren till en vanlig villa skall byts vart tionde år eller efter behov enligt Boverkets regler. Andra regler gäller för större mätare.