Kommande utmaningar och omställningar

Kommunernas ansvar för hushållsavfall har starkt bidragit till att göra svensk avfallshantering världsledande. Arbetet är viktigare än någonsin i arbetet för att nå ett mer hållbart samhälle. Genom att kommunerna och de kommunala bolagen har satsat på ny teknik och nya metoder kan Sverige i dag vara ett föregångsland internationellt inom avfallshantering.

Kommande utmaningar och förändringar

Liksom alla kommuner står Västervik inför ett stort förändringsarbete gällande sortering och hantering av vårt gemensamma avfall. Från och med 2024 tar alla Sveriges kommuner över ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall. Med start i januari 2024 börjar vi en hållbarhetsresa som kommer att förbättra och förenkla vår gemensamma vardag.  Det kommer först göras genom att vi tar över ansvaret för återvinningsstationerna. Senast 2027 kommer du kunna sortera alla dina förpackningar direkt vid din bostad/fastighet.

Sortering blir obligatoriskt för alla – både för verksamheter och hushåll. 

Här kan du se de olika delarna i hållbarhetsresan:

 

En ny förpackningsförordning - kommunalt insamlingsansvar och krav på fastighetsnära insamling

Regeringen har beslutat om följande tre omställningar:

  • Den 1 januari 2024 tar kommunerna över ansvaret för insamling av hushållens förpackningsavfall, från producenterna. Insamlingen ska ske genom fastighetsnära insamling eller lättillgängliga insamlingsplatser (nuvarande återvinningsstationer).
  • 1 januari 2026 ska kommuner ordna separat insamling av förpackningar på torg och i parker samt andra populära platser.  
  • Slutligen, den 1 januari 2027 ska kommuner ordna fastighetsnära insamling av förpackningar från hushåll och från verksamheter som är samlokaliserade med hushåll och som anmält att de vill ha kommunal insamling. Kommuner ska också ordna insamling av skrymmande förpackningar vid lättillgängliga insamlingsplatser.

Sortering blir obligatoriskt för alla – både för verksamheter och hushåll. 

Läs mer om den nya förpackningsförordningen på Avfall Sverigen hemsida, Avfall Sverige

 

Övertagande av Återvinningsstationerna

Från och med 1 januari 2024 tar vi över driften och skötseln av återvinningsstationerna i kommunen. Här ställer vi höga krav på oss själva med renhållning och tömning. Eventuella fel och brister anmäls direkt till oss.

Inventering av sopkärl

Med start i februari 2024 inventeras samtliga kärl i hela kommunen och märks upp med elektronisk tagg. Inventeringen utförs av en underentreprenör till oss. Under inventeringsperioden måste kärlen stå framställda som vid hämtning. Vi delar upp inventeringen i områden. Dessa områden och tid för inventering läggs upp på vår hemsida. Vi kommer också att meddela berörda kunder när olika områden inventeras och vilken entreprenör som utför inventeringen. I samband med inventeringen byts även trasiga kärl ut.

Ruttoptimering - effektiviserar avfallshämtningen med bland annat bränslebesparing som positiv följd.

Det är mycket som händer i vår kommun just nu. Med åren har antalet hushåll blivit fler och antalet tunnor likaså. Vi vill vara hållbara och hushålla med kundernas resurser. Från och med vecka 18, 2024 kommer vi att börja med nya, effektivare körturer för våra hämtningsfordon. 
Tack vare att tekniken går framåt har vi under det senaste året genomfört en omfattande och grundlig inventering och utvärdering av verksamheten.
Syftet är att vi bli mer effektiva för att inte åka onödiga sträckor, så vi sparar både tid, bränsle och miljö samt en bättre arbetsmiljö.
I och med att hela verksamheten blivit digitaliserad har vi fått helt nya förutsättningar att effektivisera verksamheten. Under tiden ruttoptimeringen pågår kan det upplevas lite stökigt för vissa kunder, då ruttoptimeringen innebär att vi ändrar vilken dag vi hämtar tunnan. Men i slutändan kommer det att bli enklare för kunden.

Obemannade återvinningscentraler

Under första halvåret 2024 kommer vi att öppna den första obemannade återvinningscentralen. Det är Gamleby ÅVC som är först ut som ett pilotprojekt. Vi återkommer med mer information om hur det fungerar. Håll ut!

Etapper för införande av Fastighetsnära insamling-FNI

Etapp 1-Villor och fritidshus på fastlandet

Under en period om ca 3 månader hösten 2024 kommer nya sorteringskärl att köras ut till de kunder som behöver. Inaktuella eller trasiga kärl byts samtidigt ut.

Etapp 2-Flerfamiljshus och verksamheter

Under 2024 och början av 2025 kontaktas samtliga fastighetsägare för att få förslag på upplägg för sin sortering. Därefter under 2025 körs uppmärkta och taggade kärl ut löpande till de fastigheter som behöver justering.

Verksamheter kontaktas löpande om matavfallssortering under 2024 - 2026 varefter abonnemang skapas/justeras. 

Etapp 3-Skärgård och svåråtkomliga platser

Här kommer vi att ha dialog och information eftersom platsförhållandena ofta är specifika.
Under 2024 påbörjas samråd med skärgårdsföreningar och samfälligheter, samt även med enskilda privatkunder där nuvarande hämtplats är svåråtkomlig, för att finna anpassade lösningar för utsortering och hämtning.