Schysst & lokalt

För oss är det en självklarhet att du som kund ska känna dig trygg och kunna lita på oss. Därför är det bra att veta att vi är certifierade enligt Schysst elhandel.

Vi vill att du ska uppleva oss som en bra och pålitlig elleverantör. Därför jobbar vi ständigt med att utveckla lösningar som förbättrar och förenklar för dig som kund. Ett bevis och en garanti för att vi verkligen är en pålitlig elhandlare, och att du som kund är i goda händer, är att vi är certifierade enligt branschorganisationen Energiföretagens certifiering Schysst elhandel.

Som certifierad elhandlare uppfyller vi 18 kundlöften som ofta går längre än vad lagen kräver. Du som kund ska kunna känna dig helt trygg, det ska vara tydligt vad du köper och vad det innebär. Till exempel ska prisinformationen vara tydlig och särskild hänsyn tas till utsatta kunder. 

Även om de flesta kundlöften är självklara för seriösa elhandlare så känner många en stor osäkerhet när det gäller att välja elavtal och elleverantör. Schysst elhandel gör det lättare att välja rätt.

Vad är Schysst elhandel?

Schysst elhandel är en certifiering framtagen av Energiföretagen Sverige i syfte att elkunder ska känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag. DNV-GL Business Assurance utfärdar certifikaten och kontrollerar att certifierade företag lever upp till de uppställda kraven. 

Vad innebär Schysst elhandel?

När en kund ser att ett elhandelsföretag har loggan Schysst elhandel på sin hemsida, eller i en annons, ska det gå att lita på att det företaget är certifierat enligt de kriterier som Energiföretagen Sverige tagit fram. 

Ett certifierat elhandelsföretag förbinder sig till 18 kundlöften. Dessa kundlöften gäller allt från tydlig och riktig prisinformation till att man tar särskild hänsyn till utsatta kunder i sina säljprocesser. Kundlöftena går längre än lagen kräver och de har kommit till för att det ska bli enklare för kunden att vara trygg i sitt val av elavtal. 

Certifieringskriterierna är framtagna av Energiföretagen Sverige. Synpunkter har även inhämtats från Konsumentverket, Konsumenternas Energimarknadsbyrå, Energimarknadsinspektionen och Oberoende elhandlare. För certifieringen svarar ett oberoende certifieringsföretag, DNV GL, och det är också de som sköter uppföljning av certifieringen och granskning av eventuella klagomål på certifierade företag.Alla certifierade företag ska ha en certifieringsansvarig som varje år måste genomföra en självdeklaration för att behålla certifikatet. Certifieringsföretaget DNV GL granskar varje enskilt företags självdeklaration och sköter avvikelsehantering. Stora avvikelser kan leda till uppföljningsbesök och indraget certifikat. DNV GL väljer också ut deltagare slumpmässigt för en årlig revision.

Kundlöften, krav på certifierade företag

18 kundlöften för att få certifikatet Schysst elhandel

För att ett företag ska bli certifierat krävs att man förbinder sig till att hålla 18 särskilt uppställda kundlöften. Genom att elhandelsföretagen är tydliga och ärliga i sin försäljning ska kunderna kunna känna trygghet i sina elinköp. 

  1. Dokumenterat ledningssystem:
    Elhandelsföretaget ska ha dokumentation som beskriver rutiner för hur man efterlever samtliga krav i certifieringskriterierna.

  2. Allmänna avtalsvillkor:
    Elhandelsföretaget ska tillämpa de allmänna avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket kommit överens om.

  3. Särskild hänsyn till utsatta kunder:
    Elhandelsföretaget ska inte ingå avtal med konsumenten om det finns anledning att anta att konsumenten har svårt att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.

  4. Tydlig avsändare:
    Det ska tydligt framgå för kunden vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vilken verksamhet företaget bedriver.

  5. Avtal endast med nätkund:
    Elhandelsföretaget kan endast sluta avtal med nätkund.

  6. Avtalsingående vid telefonförsäljning:
    Elhandelsföretaget ska vid uppsökande telefonförsäljning få en skriftlig accept från kunden på lämnat anbud för att avtalet ska vara giltigt.

  7. Enkel och korrekt beskrivning av produkten:
    Det ska tydligt framgå vilken produkt och/eller tjänst som företaget erbjuder kunden. Produkten och/eller tjänstens huvudsakliga egenskaper ska beskrivas på ett enkelt och korrekt sätt innan avtal ingås.

  8. Tydlig och rätt prisinformation:
    Kunden ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.

  9. Fullmaktshantering:
    I de fall fullmakter används ska kunden få tydlig information om dess innebörd och omfattning.

  10. Information innan leveransstart:
    Kunder som skrivit avtal med ett nytt elhandelsföretag ska i rimlig tid i förväg informeras om att avtalet träder ikraft. Detsamma gäller om avtal som löper ut.

  11. Ångerrätt:
    Konsumenten ska informeras om sin ångerrätt av elhandelsföretaget. Ångerrätten gäller även situationer då annan part ingått avtal med konsumenten för elhandelsföretagets räkning.

  12. Konsumentens rättigheter och klagomålshantering:
    Konsumenten har rätt att vända sig till direkt till elhandelsföretaget för att få hjälp med klagomål och information om sina rättigheter. Elhandelsföretaget får inte finnas på den lista som Konsumenternas energimarknadsbyrå sammanställer över företag som har genererat flest klagomål.

  13. Säljarens kundservice och tillgänglighet:
    Kunden får inom rimlig tid hjälp vid frågor till sitt elhandelsföretag.

  14. Underleverantör:
    Elhandelsföretagen ansvarar för sina underleverantörers/återförsäljares, agerande t.ex. telemarketingföretag, förmedlingsföretag och vitvaruföretag.

  15. Utbildning:
    Elhandelsföretaget ska se till att man har kvalificerad personal med kunskap om certifieringskriterierna och elmarknadens funktion, i synnerhet de regelkrav som elhandelsföretagen ska beakta.

  16. Kreditvärdighet:
    Elhandelsföretaget skall ha finansiell stabilitet och god kreditvärdighet, och kunna uppvisa en offentlig årsredovisning, inte ha betalningsanmärkningar eller konkursengagemang.

  17. Åtskillnad:
    Det är viktigt för elhandelsföretag som ingår i en koncern där även elnätsföretag ingår att respektera de gränser som finns för överföring av information mellan olika koncernföretag och att inte medvetet eller omedvetet dra fördel av koncernförhållandet på ett sätt som strider mot regelverket.

  18. Utse ansvarig på individnivå:
    Elhandelsföretaget ska utse en person som ansvarar för elhandelsföretagets certifiering, en s.k. certifieringsansvarig. Den certifieringsansvariga ska bevaka att certifieringskriterierna uppfylls.